Thursday, January 8, 2009

~pengalaman yang baru di tahun yang baru~

Today is the first day I enter my Malay Studies class. I could say it was 'quite' horrible. The students were all fine n fun. Eh, lupa nak inform u guys. I am actually been offered and so-called instructed to teach commerce students a different code from my so-called expertise which is English (at least that was what my degree is). So, nak dibuat citer..I kena mengajar subject 'malay studies' ni sbb the lecturer who is supposed to teach this code is taking a leave to finish up her PHD. So, I lah yang menjadi pengganti dia together with another colleague.

One thing to share is I tak tau la plak yang students kita boleh amik this subject and at the same time, subject ni wujud. Sebabnya, subject ni adalah satu subject/code yang sebenarnya disediakan oleh SACE Board (yang dulu dikenali dengan SSABSA-Senior Secondary Assessment Board of South Autralia) khas untuk pelajar Malaysia. Kalau diikutkan kefahaman I la kan...students commerce selalunya akan ambil this subject. For science students lak, kalau result physics diorg kureng, maka they will be advised to enrol themselves in this subject.

Yang agak kelakarnya, bila I dapat curriculum statement yg sah2 disediakan oleh SACE Board tuh. This subject according to the curriculum statement is Malay Background Speakers Level Stage 2 and here(malaysia) my class is named Malay Studies. Takdelah kelakar mana pun, cuma ada satu part in the curriculum statement is actually explaining that the students must know to use the grammar in their studies. It is stated there: "Students will already have a significant understanding of the function of grammar in Malay through prior knowledge or study." Masalahnye skang, I rasa statement tu macam sesuai jek jika ditujukan kepada I. Dan penyataan 'will already have' tu amatlah tidak sesuai.

I sebenarnya dah lama tinggalkan bahasa melayu yg sebenar. Yang I guna selama ni hanyalah Bahasa Melayu pasar. Tapi xpe..I am looking forward this opportunity in a very bright side which I would be gotten the chance to memperbaiki my true bahasa melayu. Meantioning about Bahasa Melayu, this code/subject however is not actually or 100% about the language itself. It is more towards like literature. You read novels, you watched certain movies, analyzing, evaluating, criticising and stuffs.

Soo..what had happened just now was..
I entered the class and began speaking Malay. MasyaAllah..berterabur BM I. Bila masa mengajar B.I, sibuk nak cakap melayu. Tp bila kena speak malay, sibuk lak nak cakap omputih. Maka, satu incident telah berlaku di mana I explain to the students that in a year, they have to read 4 novels. Sem ni kena baca 2 biji novel. Then I realized and wondered..and I began asking-"Guys, novel 2 biji ke 2 buah?" Hahahaha...saje kasik students I pakat gelak dgn soklan cepu emas I tu..(soalan ini bertujuan mencari jawapan yg betul tau..bukannya I tanya utk test students). Neway, xpe..sbb some of the students ex class I last sem..n the rest sure tau I camne..maklumlah I agak glamer dlm bidang ke'lagho'an bersama students nih.. After all, I found it to be a lil bit akward but xpe..I have another year insyaallah bersama diorg ni utk 2 sems. Tapi, I kena berguru ngan si ishan la..coz dia pun dah further masters in that field. Cuma..dia asyik ponteng class jek..ni yg risau nih..hmmm...Mcmne tok guru??

Apa-apa pun...Good Luck to myself! (",) Kawan2..sokongilah daku..
p/s: by the way, jwpn kepada soalan di atas adalah 2 buah novel.

3 comments:

Anonymous said...

wah, dah jadi cikgu BM plak hg la ni..TAHNIAH!TAHNIAH!secara tak langsung dapatla hg meng-elok-kan dan me-molek-kan lagi BM hg on da same time kan..bestnyee..aku pula memang suka sastera2 melayu, hatta riwayat2 dan pantun2 zaman silam..memang asyik masyuk la kalau dapat layan skali-skala..hehe..neway, all da best to u my fren..'Ganbatte Kudasai!' :)

Anonymous said...

takpa lah miz leo, kata bilingual kan..so inilah masa yg sesuai utk anda menajamkan penggunaan bahasa melayu anda....

kat sini thinker also nak share sedikit pengalam seseorang yg terpaksa mahirkan bahasa melayu die coz now dah keje under company yg byk guna malay compared to english...takpe, pengalaman akan memahirkan anda....

p/s: kadang2 jenuh jugak thinker nak berbahasa melayu lebih2 lagi bila berurusan dgn bank negara atau pihak kerajaan...

cheers-
thinker

Anonymous said...

hehe...saya xsabar nk dgr lebih byk cerita2 'lawak' dari anda semasa mengajar subjek ini..hehe...buat pengetahuan semua, minah ni mmg fail BM nye..especially bab penjodoh bilangan..dan juga peribahasa..saya hanya mampu berdoa utk masa depan student2 code ni...hehehe...

~ck~