Monday, January 5, 2009

HARI BARU, TAHUN BARU, DIRI YANG BARU.

Assalamualaikum everyone!

Saya rasa tak terlambat untuk wish u guys out there "Selamat Tahun Baru Hijrah (1430) and Masihi (2009)! Tahun ni adalah tahun lembu - if we refer to Chinese Calendar.

Sebenarnya saya bercuti panjang 2 minggu yang lepas. Maklumlah, cuti tahunan saya ada 30 hari dari June 08 - June 09. So, for the first half year (June-Dec 08), I've to make use of 15 days leave and another 15 days from Jan-June 09. Being in a profession as a lecturer, cuti tak boleh sewenang-wenangnya. I can only apply my leave(s) when the students are on holidays. for normal days of semester, I couldn't do so. Therefore, I've taken my leave yang panjang from 20th Dec 08 till 4th Jan 09. That's the reason for me not to updating my blog at all (ye mr thinker). Cuti buat cara cuti la kan??? hehehehe...

Sepanjang cuti saya yang lama tuh, macam2 saya buat. Hantar mak ke airport (mak balik kg! yeehaa..), meronggeng & membeli-belah di shopping complex(ES) selama 3 hari berturut-turut bersama cik Hada n cik Nafisyah (habis duit saya), watched movies, mengecat bilik, mengemas bilik, bertukang dan yang terkini - hobi baru saya: GARDENING.

Menyentuh ttg isu bertukang, saya telah menyambut New Year di rumah bersama cik Nafisyah (x sambut pun). Ketika manusia di luar sana sedang terkinja2 melaungkan kata2 azimat (& ada hamba allah tu menyambut NY dengan menikmati hidangan "western kegemaran" beliau-hehehe), saya pula sedang sibuk bertukang di rumah. Dan ketika bunyi mercun kedengaran, saya pula dok memegang hammer dan mengetuk paku. Wahh...sungguh ironi kehidupan ini.

Ha..tiba2 ada gambar pokok bunga. Inilah hobi terbaru saya. -g.a.r.d.e.n.i.n.g. Ntah kenapa tiba2 saya agak menggatal nak bergardening. Tapi, saya gardening setakat membela pokok bunga gantung sahaja. Rumah saya tiada tanah untuk bercucuk tanam. Datangnya inspirasi gardening ini adalah kerana saya terlihat nursery pokok bunga di TESCO & pada yang sama saya terlihat sejenis pokok yang dahulunya dijaga oleh arwah bapa saya. Maka, saya pun tanpa berlengah lagi membeli 3 pasu bunga itu. Tapi, saya lupa lah namanya yang sebenar. Tidak silap saya, PETUNIA. (tidak silap saya lah).

Apa kaitannya hobi terbaru saya dengan NY?
Saya ada terbaca satu column horoscope di dlm sebuah majalah. Diramalkan saya perlu lebih mendekatkan diri dengan alam sekitar dan memelihara pokok bunga adalah sesuatu yang bertepatan. But mind you, I am not into gardening after I've read the column. It is just a coincidence. Huhuhuhu.... (",)

Therefore, Happy New Year 2009! Moga segala-galanya berjln dgn lancar dan dirahmati!

Wassalam.

7 comments:

FCA said...

kak....after all things on earth,GARDENING??????whyyyyyy..cam xcaye je dpn rmh tu dh ade pokok gantung2..hihihi..by the time nana balik agak2 ade lagi ke atau dh layu??hehehehe..~

Anonymous said...

ha...update pun...kalau pun cuti, tlg update blog!!!

kami sbg pembaca ade hak utk mendapat update selalu!...hehehe...

anyway, patutlah rajin berjalan2...mak tiada dirumah rupanya....hehe...

eh, pokok bunga tu thinker ade taman last year...well, not actually thinker yg tanam tapi tukang kebun kat sungai buluh yg tanam. thinker cuma beli jer....lepas 3 bulan, bunga2 mula berguguran ala2 cite korea...tak lama lepas tu...daun plak berguguran bagaikan air yg menitik2 kat pili umah...then next thing i found out, dah kering...walaupun di baja dan di siram...akhirnya yg tinggal pasu hiasan bergantung...sangat hampagas! hehehe...

dari last month lagik thinker dah mula ber gardening ni ha....skrg minat tanam herbs and plant mcm serai, daun sup, daun bawang, pandan and daun kunyit...senang hidup bila nak masak...haha...takut nak try tanam english herbs sbb takut cepat mampos..eh, kalau miz leo nak keembung berbunga colour purple atau teratai colour pink, kat umah thinker ade byk anak2 nyer...kalau rajinlah kan....

cheers-
thinker

Ishan_Qureshi said...

Salam MIZ LEO,

Ooo, u ni minat gardening eh? Ermmm, bleh tak mai rumah i, tlg buat garden yg very2 the meletop kat rmh i tu. Huhuhu:-)

katakukata said...

nana, percaya lah adanya tanaman tuh..neway, lupa nak gitau nana.papa u bli dekat 5 tau bunga tuh siap bwk balik k'tan lagi okay...! hahaha..semuanya akibat panahan bunga2ku..huhuuhu..nana balik m'sia, sure nya ada..kalo takde sekalipun,akak belilah yg baru nye..heheheh...btul tak?? (",)

thinker, i nak la bunga yg u ada tu..u jgn cabar i..hehehe..i leh jek jaga tanaman ni..i yakin lebih senang jaga tanaman dari jaga manusia lebih2 lagi 'lelaki'...
neway, ok la tanaman tuh mati selepas 3 bulan..lama gak tuh..kita anggap jek la ajal bunga tu dah samapi..lg pun, di dunia ni tak ada benda yg kekal..cuma cepat atau lambat jek..hehehe..

ala ishan..i baru jek memupuk minat utk bergardening..ini pun kena mintak tolong ibunda ku menyiram pokok di pagi hari..maklumlah...i dah kena pi keje sebelum matahari terbit..n satu lagi, bab2 design taman ni i fail la..sebarang design i fail..hehehe...apatah lagi nak buat garden utk u..huhuhu..

p/s: banyak nye haha,hehe,hihi,n huhu i...(",)

Anonymous said...

okay....in case thinker rajin, thinker akn drop by kat kedaimu di SACC tu dgn pokok keembung berbunga purple...senang je nak bela...campak dlm bekar berair sekurang-kurangnya suku meter tinggi, hidup ler die...just letak anak ikan dlm tu. if not, miz leo akn jadi penternak nyamuk yg berjaya. teratai tu baru lepas kena bersihkan so tinggal anak nyer aja...kena tunggu die beranak pinak...tapi, amaran ringan- keembung n teratai ni mcm menarik perhatian kodok2 semalaya utk tinggal bersama...mayb menggelikan bagi miz leo.

cheers-
thinker

Anonymous said...

miz leo...it was a pleasure spending and celebrating new year with you...(i've sore fingers that nite..remember??)btw, masa ko tgh bertukang tu kan aku terkinja2 bersama sofia ke sapa ntah nama minah tu...hahaha...

~ck~

FCA said...

biar betul??disebabkan panahan gardening akak papa angkut 5 skali bwk balik..uwaa ini satu kemajuan,teruskan usaha bergardening k n make sure by the time nana balik still segar bunga2 itu..jgn layu ditgh jalan dh la..hehehe