Wednesday, February 17, 2010

pelajaran hari ini

i just found out something - a fact. i just dont understand kenapa kita perlu dengki mendengki di antara satu sama lain??? if the word dengki-mendengki is too much, then the nearest suitable vocab to have slightly the same meaning is j.e.a.l.o.u.s. nape kita perlu cemburu? orang yang cemburu ini tidak akan sedar ttg hal ini tetapi orang di sekitarnya boleh identify whether dia dengki, cemburu or whatever. tak boleh ke kita tengok org senang n kita tumpang bahagia jek? perlu ke kita ada satu perasaan jauh di sudut hati dan decide untuk bersaing ngan orang tu?

oklah..cth paling senang giler...katalah aku ada duit and aku did some shopping...tak boleh ker korang dok diam n tengok jek aku shop? perlu ker korang menyimpan perasaan (jauh di sudut hati) and korang bertekad korang pun nak macam apa yang aku ada? why did i give this simple example? jwpn nye sgt senang. sbbnya org tu akan dengki n jealous sbb perkara yang remeh temeh mcm ni. korang kena sedar yang allah dah atur perjalanan kita nih. tak yah la korang nak mempertikaikan benda2 yang tak berfaedah lagi2 kepada korang.

satu lagi cth aku nak kasik ialah a real story that had had happened to my friend wayyy back during uni time. ada satu group females nih...diorg agak rapat between each other..always hang out together n they shared almost everything, i.e. taste, hobbies, preference, fashion etc. The thing happened when they went for window shopping. tgh merayau-rayau tu, they came across this shop n one of them said - 'how i wish i cud buy and have this handbag.' all of them agreed that it is indeed a beautiful bag but the price is quite not helping the girl at that moment. so, there it goes... masalahnye, one of the friends secara diam and berhati apa ntah...pergi balik kedai tu esoknye and beli for herself that bag. n dia tak bgtau sapa2 pun dlm clique dia yg she went to buy that bag already. until, at one moment, kawan2 dia ternampak.

i dont really understand what is that friend's intention in doing so. one of it yang aku dapat tau for sure is...this gurl mmg slalu nak benda2 yang org puji and dia nak tunjuk she can afford it as well as deserve it. lagi2 if that barang kawan2 dia suka n puji tapi tak mampu. aku pun tak tau nape ada manusia macam nih. i guess ada jek orang2 di sekeliling aku macam ni..cuma aku tak amik port. manusia tu patut sedar la apa yang dia buat kat diri dia sendiri. aku sikit pun tak rugi...ni la perempuan...dengki mendengki sgt tinggi and sangat suka buat benda2 yang tak menguntungkan.

aku pernah ada satu kawan n indeed still masih berkawan..cuma tak serapat dulu. aku senang berkawan ngan dia n kitorg banyak berkongsi citer etc. up to one point, my other friends tegur aku n they said they realized something. they said that my fren cuba be like what i am. cuma aku tak sedar. tp yang kawan aku ni lagi parah perangai dia. dia bukan jek ikut cara aku tp sampai ke apa yg jadi kat family aku pun dia nak ikut. apa aku buat kat rumah aku pun dia nak ikut gak. aku cat umah aku...dia pun cat...aku beli sofa, dia pun beli sofa...aku beli apa ntah..dia pun beli apa ntah...pening aku. n of coz la aku tak perasan masa tuh. cuma lepas after a while, my other friends told me...diorg siap list down lagi hasil investigation diorg pd aku. hahahhaa...korang baca pun korang leh pening kan? apa yang aku boleh kata is...ada juga manusia seperti ni..tak sangka aku. and aku tak pasti kenapa manusia tuh sanggup berbuat demikian. apa yang dia dapat pun aku tak tau.

bagi aku, kita kena terima diri kita seadanya. mungkin org itu ada kelebihan dari segi satu sudut, dan kita kurang pada sudut itu. tapi takpe...sbb pasti ada satu sudut yang kita ada kelebihan dan org lain takde. kita boleh jadikan orang tu sebagai role model kita tapi tak perlulah kita nak terikut-ikut dgn cara org tu. aku tak tau apa yang ada dalam fikiran manusia yang macam ni. hanya dia yang tahu ttg tindakan dia itu n mungkin dia ada penjelasan dia sendiri.

and sendiri mau ingatla...hari ini hari dia..esok lusa mungkin hari kita. allah itu maha adil n maha mengetahui. things happen for a reason and therefore it is not pointless. (",) we shud thank allah for what we have rite now and make use of it to the most. renung-renungkanlah....

5 comments:

FCA said...

i wonder whose ur friend yg suke ikut u tu??is it in ur circle of friends yg i kenal??hehehe~

katakukata said...

hehehe...of coz not.. somebody yg sure tak tau psl blog i nih..hehehe..^_*

FCA said...

i wonder who..hehe~

Anonymous said...

mcm aku tau jer...


~thinker~

katakukata said...

thinkerrr!!! i miss u!!
hehehe...sape jer yg ko tau tu? (",)