Wednesday, September 7, 2011

Ada apa dengan warna kulit?


Salahkah kita berkulit gelap?

Tiba2 persoalan ini yang aku ingin ajukan. Bukannya apa, aku baru jek bersembang dengan colleague aku. Isteri kepada sepupunya berkulit gelap. Sudahlah begitu rupa, dia dicerca oleh mertuanya seolah-olah ia adalah satu penghinaan berkulit gelap. Pelik betul aku.. Ada juga manusia yang sebegini rupa.

Maka, teringatlah aku pada satu waktu dulu. Masa tu, aku berkasih dengan jejaka dari Kelantan. Waktu tu aku balik Kelantan (kampung mak) untuk raya haji and also kenduri arwah. Sampai di Kelantan waktu pagi and tengahari tu kitorang terus keluar dengan auntie ke pasar n Kb untuk beli barang2 keperluan kenduri. On the way tu, aku tertido dalam kete. And there was this one part where I suddenly terjaga and heard my mom told my aunt about my bf. Terkojut den! Ye la..den tak pernah bgtau mak den secara direct yang den ada bf. Tapi as a mom kan….she knows her daughter well. Tapi masa aku terjaga tu, aku tak bukak pun biji mata ni. Ye la..sebab nak dengar apa mak aku ckp kat aunty aku. Tiba2 aku dengar statement mak aku “ntah lawa ke idak, hitam ke putih”. Untuk kedua kalinya aku terkejut. Mana taknye…bukannya kerisauan mereka mengenai apakah perkerjaan jejaka aku tu… Instead, they wanna know whether he’s dark or fair.

So, my aunty tanpa perasaan bersalah (sebab aku tengah 'tidurI) pun tanya i, 

- putih ke dia?
- takdelah putih…biasa jek
- kalau tak putih, gelaplah la tu.. ada macam abang anas?  (abg anas is my cousin’s husband)
- taklah sehitam abang anas…
- dia ngan isha? ( Isha is abang sepupuku. Oh yeah..he was driving the car masa tu. Sah2 lah abg isha tersengih2 sbb aku kena soal)
- abg isha putih lagi la…tapi tengah2 antara abg isha n abg anas. (my eyes were rolling)

Tiba2 mak aku nyampuk n kata yang aku ni carilah yang elok skit…putih etc…

I just would like to highlight that the fairness or the skin is utmost important at that moment yeah.

Ada apa dengan kulit cerah atau gelap? Does it mean that kulit cerah bermakna bagus dan sebaliknya kepada kulit gelap?


~sigh~

2 comments:

farin said...

aku baru terbaca ni....haha. aku terbaca pun sbb tertarik tgk tajuk dia.

laki aku pun gelap....gelap ke putih tarak hal la...haha. in fact, i cannot imagine if suddenly din jadi putih.

kenot go.

katakukata said...

hahaha tu la farin kan?
asal, hubby kita tu sayang kita n tak merepek2.
macam2 lah orang tua kita ni...cannot understand them too...huhuhu