Tuesday, September 6, 2011

Yin & Yang

Anda pernah dengar tentang yin and yang?


Daripada pembacaan aku, yin and yang ini menggambarkan pemahaman ancient chinese mengenai how things work. The black (yin) and white (yang) symbolize two energies which somehow represent positivity and negativity. Secara lumrahnya, both could not exist WITHOUT each other coz they do complement each other. {so sweeeet rite? (",) }But then, the concept of yin and yang by the ancient chinese is mostly towards the medical theory.

Hari ni, aku bukannya nak citer pasal yin n yang directly. Cumanya, aku lebih tertarik kepada concept ni dari segi the balance of two opposite things in live and how important to have a balance portion of the good as well as the bad. 

Hidup kita ni tak pernahnya berat sebelah. Tapi, kalau korang rasa hidup korang berat sebelah...aku syorkan korang bermuhasabah diri dan melihat dengan penuh teliti jalur-jalur kehidupan yang telah korang lalui. Allah itu kan Maha Adil...maka Dia tidak pernah memberi kehidupan umatnya dengan dugaan yang berpanjangan mahu pun kegembiraan yang berterusan. Hidup kita sentiasa diselang-selikan dengan kegembiran dan kesedihan. Itu lah yin dan yang. Cuma, depends to the individual, how to perceive it in yourself. To take it, or to leave it - the challenge(s)!

Personally to me, I always make myself to easily forget the dark side. Like I used to say before, aku kan optimistic orangnye...maka aku selalu buang yang keruh dan ambil yang jernih. Bukan bermaksud aku ni in denial...tapi yang buruk itu pastinya aku jadikan sebagai teladan. Yang baik tu pula, aku jadikan pemangkin untuk lebih maju. Tapi selalunya, yang buruk tu aku selalu lupakan jek and being a normal person, i did seomtimes repeat the mistakes...how foolish i am!

So, adakah hidup anda balance secara yin and yang nyer? Tepuk kepala, jawablah sendiri. (",)

No comments: