Saturday, September 11, 2010

~penat tapi bosan~

Akhirnya, dapat juga aku bercuti. Penat betul rasanya 2-3 menjak ni. As in my profession ni, hanya cuti semester yang boleh diharapkan. Tak macam orang2 yang kerja di office. They can apply leave(s) whenever they want except for no tasks at the moment la. Kalau macam aku ni, aku rasa dah sesak2 nafas punya penat pun, harapkan mc jek. Tapi masalahnya, susah untuk gambarkan pada panel clinic yang some of us ni ironically sesak2 nafas penat bekerja. Hahaha...mesti doc pelik kan? Apa punya jenis penyakit la ni...hehehe... honestly, aku pernah bersusah payah berfikir macam mana tak nak pergi kerja on one certain day tu. Sebabnya, aku restless sangat2. Kalau aku pi kerja pun, aku lagi sakit otak. Why? Because definitely I need to lecture my students on that day. And I can’t simply lecture them on anything by any ways. Sesenang-senang topic and seterer-terer (apa punya word daa) kita pun, if nak lecture our students, we certainly need to be prepared. We might need teaching aids – these are the most important element in teaching, trust me! A lesson without teaching aids would be boring. Ditambah lagi dengan adanya students zaman sekarang ni, you 100%-ly need a fun and interesting method of teaching. Just to attract them...hhmm...


Yup, back to the efforts done on thinking the solution of not wanting to go to work, it was really a headache activity. You just couldn’t simply give your employer your honest reason(s). And of course you can’t simply go to the doctor and tell him/her that you just don’t have the feeling to go to work. You need REASON! Uuwwaa...pressure seh....


Tapikan, bila dah cuti semester ni, bila dah apply cuti sepanjang-panjang students cuti, akan timbul satu perasaan bosan kerana kita akan cuti panjang tanpa berbuat apa2 yang berfaedah (pada tafsiran context penulis). Paling-paling aku akan pi shopping or even window shopping. Agak2 dah habis duit dilaburkan.... shopping complex pastinya di-blacklist kan. Pastu, nak gi mana aje? Duduk rumah la. Kawan2 lain lak kerja... at the end, bohsan kembali. Makanya, aku ni kalau tak sibuk giler, mesti free or bosan giler. Takde istilah yang tengah2. Haaah...life is so complicated.


So, raya tahun ni aku cuti agak 2 minggu. Dan aku dapat menganggak yang minggu depan, perasaan bosan bakal tiba. Dan minggu selepas depan itu, situasi sibuk bakal menjelma. Dengan adanya interview yang aku tak prepare lansung dari saat ini, hinggalah job-job emcee yang bakal dioffer dan diterima, aku simpulkan jua – life is so unpredictable. Apa-apa pun, life goes on. Aku selalu percaya, segalanya ada hikmah di sebaliknya. Dan, aku redha! >.<


Dengan ini, selamat hari raya aidilfitri. Maaf zahir dan batin. Doakan interview daku berjalan dengan lancar dan insyaallah, kalau ada rezeki, aku Berjaya ke peringkat satu lagi. Amin ya rabbilalamin....

No comments: