Tuesday, April 28, 2009

pengalaman-students: 01

students a.k.a pelajar-pelajar.

students ni banyak betul jenis-jenis perangai diaorang. tapi yang sangat nyata dan fakta adalah students zaman sekarang dengan zaman aku dulu amat dan sangatlah berbeza. kenapa aku cakap sedemikian? sebab aku sekarang ni di bidang pengajaran. dan setiap perangai students ni mengingatkan aku kepada zaman-zaman ketika aku belajar. especially masa kat university lah. okay, kat tempat aku mengajar sekarang bleh dikategorikan sebagai matrikulasi. basically, the students are actually from 18-20 years old.

the first thing that need to be told or reminded to all of them is actually about the different worlds that they are stepping into now. sekolah adalah masa silam mereka dan matrikulasi ataupun pre university adalah masa kini dan juga masa depan. jadi, mereka wajib tinggalkan segala-galanya di dunia yang dahulu. dan mereka harus dan wajib membina masa depan yang baru di dunia yang baru. pendek kata, they have to start from zero. tapi, diorang tak pernah ikut saranan(what a word) ini. diorang masih terbawa-bawa perangai ketika bersekolah. i coud even say that they are actually not working into maturity but more towards childishness.

when i said about two different worlds, it actually comprise of many things. some of it are the wayS of thinking, behaviour @ attitude, study skills, time management, self management, discipline, expectations and many more. therefore, in my becoming entries i'll post stories that could be shared together as not to actually humiliate or accusing etc but rather to bridge the generation gap that may exists between them and them. and of course these stories akan kita kongsi untuk something benefial in the future.

1 comment:

Nafastari said...

u sounds so lecturer...! hehhe