Thursday, December 23, 2010

entry campuran merepekan

it's been a while since i last wrote an entry here. selalu rasa nak mencoret any coretan tapi perasaan malas sangat menguasai diri. hehe... btw, lagi bape hari dah nak masuk 2011. cepatnye masa berlalu. seperti biasa, dah terpikir mengenai azam2 where i always think of it mengikut tahun baru hijrah. tapi dari 100%, yang bergerak hanyalah 0.75%. biasalah tu..anak pakcik ahmad memang macam nih.

dan bila sentuh mengenai tahun baru, one thing that i cannot ignore is my AGE. aku takdelah kisah sangat ngan nombor2 usia nih...yang aku kisah ialah...bila dah meningkat usia dan bertukar tahun, aku selalu akan fikir mengenai ajal. ntahlah, kadang2 masa duduk2 diam kat office ker, kat umah ker, kat toilet or even masa drive, aku mesti terdetik terfikir pasal ajal maut ni. sekiranya ditakdirkan Allah swt nak menarik ajal aku there n then, adakah aku bersedia? honestly aku tak bersedia lagi. teringin jek nak ada perasaan bersedia utk dijemput ajal maut. tapi aku sedar, ilmu di dada tentang dunia yang satu lagi masih kurang, n bekalan utk dibawa pun masih tak cukup. hhmm...maka, salah satu azam-azam aku merupakan memenuhi sekadar terdaya untuk mencukupkan bekalan bila ke SANA nanti. insyaallah....

dan semestinya aku tak boleh dan tak akan lupakan tentang arwah kakak, bapak n kawan baik aku. 7hb yang lepas, genap arwah bb pergi setahun. usia sebaya aku, tetapi telah diuji oleh Allah swt dengan hebatnya - leukemia. dan aku rasa Allah maha adil dan menyayanginye sebab dia telah dijemput dulu dari kami. sekarang ni, aku agak terasa and teringat2kan dia sebab aku baru jek nak mulakan masters aku. sebelum dia pergi, kitorang memang dah plan untuk apply sama2 masters. tapi atas sebab2 tertentu spt masa, kitorang postponed....hinggalah waktu dia tenat dan asyik keluar masuk hospital. sama-samalah kita sedekahkan al-fatihah buat arwah-arwah.

k, back to citer nak new year yakni zaman 'jahiliyyah' ni...(siyes teringat sek agama dulu ;p), macam2 perasaan ada. yang pastinya bulan january tak sampai lagi, tapi kerja2 untuk bulan january, february n march dah tersedia ada. maka dengan itu, aku dengan bersemangatnya pi beli planner n diary utk memuatkan agenda2 ini. dahsyatkan?? sampai dua jenis aku beli... (hahaha...ye ye jek...yang sebenar-benarnya, aku ni hantu stationeries.... ;D) dan otak aku kembali berat seperti selalu. bukan aku namanya kalau otak aku tak berat...hehe...

dan cabaran tahun ni nampaknye semakin berat. aku kembali ke sekolah!! uwwaa...to be frank, aku seorang yang tidak berfikiran jauh ke hadapan sangat. ingat lagi masa aku still sekolah menengah, where most of my friends were thinking of enrolling to the university sbg persediaan masa depan. tapi aku?? tak...aku tak terfikir lansung. bukan tu jek, nak kerja apa pun aku takde nak berat2kan otak aku nih. bagi aku, yang keadaan semasa ni pun tak settle lagi, dah sibuk2 nak fikir career. tapi aku believe that ur surroundings do influence you. masa zaman sekolah pun, bukan aku nak cakaplah...yang geng2 satu class and suke melepak kat belakang tu, aku di antara yang excel. spm agg tinggi juge...dan masuk universitas yang manthop! and since aku berkawan2 dengan mereka2 yang memang pandai academically ni...and mempunyai wawasan yang cemerlang, aku pun turut serta cemerlang spt mereka. dan kini, boleh la aku bangga dengan diri aku. agak kembang bila geng2 sekolah yang dah lama tak jumpa tahu tentang perkembangan aku ni. (ye, badan aku pun berkembang juge. terima kasih kpd bola baling). so, terlanjur aku dalam bidang education ni, aku kenalah daki setinggi yang mampu. dan ukuran kebagusan academician ni bukan sahaja terletak pada tahun pengalaman tapi, jenis gulungan ijazah apa yang kita genggam. oh, tak lupa juga apakah pangkal nama kita? dr? prof madya? prof? huhuhu...cud never imagine that.

whatever pun, i just live life to the fullest. insyaallah perbaiki diri from time to time.. wish me lucksss!

No comments: